Nový biskup na Spiši
Kežmarského farára Jána Kuboša (54 r.) menoval spišským pomocným biskupom pápež František už v marci, no aj kvôli pandémii ho konsekroval tamojší diecézny biskup Štefan Sečka až na Jána. Spolusvätiteľmi boli jeho predchodca v úrade pomocného biskupa Andrej Imrich a apoštolský nuncius na Slovensku Giacomo Guido Ottonello. Biskup Sečka má na starosti dynamickú diecézu s typicky katolíckymi regiónmi (napr. Orava), no počas vysviacky pôsobil evidentne unavene. Ťažko sa pohyboval aj rozprával. Pomocný biskup sa mu určite zíde.
V Spišskej diecéze je vyše 400 000 katolíkov, vyše 300 kňazov aktívnych takmer v dvoch stovkách farností. Zahŕňa územie severného Slovenska od Oravy cez Liptov až po Starú Ľubovňu.
Nečakaný hosť v Regensburgu
Prvýkrát od svojej abdikácie v roku 2013 opustil emeritný pápež Benedikt XVI. Vatikán. Pápež František vyhovel jeho prosbe a umožnil mu stretnúť sa naposledy s ťažko chorým 96-ročným bratom Georgom. Celý svet obleteli fotografie staručkého pápeža-dôchodcu na invalidnom vozíku, niektorí novinári tiež špekulovali, či sa Benedikt ešte chystá vrátiť späť do Vatikánu alebo či dožije v rodnom kraji. Počas cesty, ktorá trvala od 18. do 22. júna sa Benedikt stretol s bratom, navštívil dom, v ktorom kedysi býval, aj hrob svojich rodičov a sestry. Okrem návratu na staré miesta a dlhých chvíľ strávených s bratom podľa médií bavorského rodáka veľmi potešila aj typická bavorská strava vrátane praclíkov a jablkovej štrúdle.
Benedikt XVI. abdikoval 28.2.2013. Utiahol sa do kláštora Mater Ecclesiae a veľmi zriedkavo sa verejne vyjadruje. Nedávno bola predmetom mediálneho rozruchu jeho autorská (ne)účasť na knihe konzervatívneho kardinála Roberta Saraha o kňazstve a celibáte – na žiadosť Benedikta kardinál Sarah stiahol informáciu o tom, že je emeritný pápež spoluautorom publikácie, nové vydanie knižky by tiež nemalo na obálke obsahovať fotografiu Benedikta.
Kotrmelce v Poľsku
V poľskej cirkvi sa toho deje toľko, že sa to skoro ani nedá všetko odsledovať.
Najprv cirkev a prezidentské voľby. Ako zvyčajne, do kampane sa na rôznych úrovniach zapojila aj katolícka cirkev. Napr. počas verejnej a televíziou vysielanej pobožnosti jeden z čenstochovských biskupov prirovnal premiéra Mateusza Morawieckého k evanjelistovi Matúšovi a ministra zdravotníctva Łukasza Szumovského k evanjelistovi Lukášovi. „Evanjelista Matúš premiér Morawiecki sa zaujíma o náš národ, aby sa mu žilo lepšie. A evanjelista Lukáš prof. Szumowski je predĺžením činov Ježiša, stará sa o naše životy a zdravie. Ďakujeme Ti, Matka Božia, za ich službu.“ Počas pútnickej sv. omše sa zas k ambone (stolík, od ktorého sa čítajú liturgické čítania) postavila vicepremiérka Emilewicz a 11 minút rozprávala o hospodárskych úspechoch vlády.
Ďalšie kotrmelce sa odohrali v kaliszskej diecéze (niečo som o tom písal tu). Najprv bol miestny biskup Edward Janiak negatívnym hrdinom filmu o sexuálnom zneužívaní, keď odmietol reagovať na obvinenia voči svojmu podriadenému. Keď arcibiskup Polak, zodpovedná osoba za túto oblasť, inicioval vyšetrovanie jeho (ne)konania, napísal Janiak kolegom biskupom list, v ktorom sa dosť neobratne a zúfalo bránil (to, že v ňom klamal, potvrdil sekretár biskupskej konferencie aj iný biskup). Dôsledkom tohto všetkého bola expresná reakcia Vatikánu, keď pápež František menoval za apoštolského administrátora (správcu) diecézy na čas vyšetrovania iného biskupa a Janiakovi zakázal zdržiavať sa v diecéze, aby nemohol ovplyvňovať zisťovanie príslušných orgánov.
Napokon, začal sa kanonický proces voči biskupovi Szkodoniovi. Jan Szkodoń je krakovský pomocný biskup a zároveň prvý aktívny poľský biskup, ktorého meno sa spomína v súvislosti so sexuálnym zneužívaním maloletých. Z dosť nechutných vecí ho obviňuje mladá žena, ktorá mala v čase údajného zneužívania 15 rokov. Kanonický proces môže viesť alebo k oslobodeniu biskupa spod všetkých obvinení, alebo ku kanonickému trestu (najvyšším takýmto trestom je laicizácia, čiže odňatie kňazskej hodnosti). Treťou možnosťou je, že sa proces skončí z dôvodu nedostatku presvedčivých dôkazov o biskupovej vine.
Uvoľnenie opatrení v kostoloch, no nie všade
Spomaľovanie rozvoja epidémie koronavírusu (alebo nádych pred druhou vlnou) na Slovensku viedlo k uvoľneniu opatrení aj na bohoslužbách – šachovnicové sedenie je už len odporúčané, čiže v praxi sa asi nikde veľmi nedodržiava.
Iná situácia je v Škótsku. Napriek otvoreniu pubov, reštaurácií a kín vláda stále odmietla umožniť verejné bohoslužby. Túto asymetrickú situáciu ostro kritizuje miestna biskupská konferencia, zvlášť v tej súvislosti, že už od nástupu pandémie úzko spolupracovala s vládou a prispôsobila sa všetkým opatreniam. Ako píšu škótski biskupi, „ďalšie odloženie uvoľnenia pre verejné bohoslužby považujeme za nepodložené.“ Nedá sa nesúhlasiť.
František na záver
Na sviatok sv. apoštolov Petra a Pavla pápež František hovoril o svojej vízii prorockého poslania cirkvi: cirkev a kresťania nemajú byť prorokmi tým, čo hovoria, ale tým, ako slúžia iným. Ak chceme prorockú cirkev, stačí byť ticho a začať slúžiť blížnym.