reklama

O poľských protestoch, nových kardináloch a voľbe na Spiši

Cirkevné čriepky - subjektívny výber zaujímavých informácií zo sveta katolíckej cirkvi. Prečo sa v Poľsku protestuje aj proti cirkvi a kto bude patriť do elitného klubu katolíckych duchovných.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Sede vacante na Spiši

Keď som pred pár mesiacmi písal o vysviacke spišského pomocného biskupa Jána Kuboša, spomenul som tiež, že jeho hlavný svätiteľ, diecézny biskup Štefan Sečka, vyzeral mimoriadne slabo. Ledva sa počas obradu pohyboval a aj jeho rečový prejav bol poznačený chorobou. Biskup Štefan svoj boj s rôznymi ťažkosťami prehral v levočskej nemocnici minulý týždeň a spišská diecéza čaká na menovanie nového biskupa. To môže trvať od pár mesiacov až po viac ako rok.

Medzitým si podľa cirkevného práva zbor konzultorov spišskej diecézy zvolil administrátora (správcu), ktorý bude diecézu dočasne viesť. Stal sa ním práve pomocný biskup Kuboš. V procese vyvolenia nového diecézneho biskupa zohrá rolu tajný zoznam troch mien, ktorý si biskupi pravidelne pripravujú a aktualizujú. Ďalším významným hráčom pri výbere biskupa bude apoštolský nuncius, ktorého úlohou je poznať situáciu v krajine, kde pôsobí, a ktorého mienka určite zaváži. Samozrejme, Kongregácia pre biskupov, rozhodujúca pri voľbe nového biskupa, môže využiť aj informácie z iných zdrojov.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prirodzenými kandidátmi sú pomocní biskupi zo slovenských diecéz, Ján Kuboš je však vo svojom úrade len krátko. Jeho košický kolega Marek Forgáč je stále v mladom veku a pozná východ krajiny, tipujem však, že sa do Kapituly nepresťahuje. Podobne bratislavský biskup Haľko. Všetko je však otvorené, nechajme sa prekvapiť.

Nové cirkevné kniežatá

O novej várke kardinálov podľa želania pápeža Františka sa medzi vatikanistami už pár týždňov hovorilo. Koncom októbra k tomu skutočne došlo, pápež oblečie do purpuru ďalších 13 kňazov. Nemôžem ani povedať, že biskupov, pretože až traja z nich biskupmi nie sú.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ako sme si už zvykli pri Františkovi, zoznam kardinálov-elektov je nesamozrejmý. Opäť vynechal niekoľko typických „kardinálskych diecéz“ – kardinála nemá Miláno, Benátky, Janov či Turín ani Los Angeles či Krakov. Naopak, noví kardináli sú napr. z filipínskeho Cápizu, Bruneja či Sieny. Prvého kardinála vo svojej histórii dostala aj Rwanda, stane sa ním Antoine Kambanda z Kigali, ktorého takmer celá rodina bola vyvraždená počas krvavej občianskej vojny.

Deviati noví kardináli sú mladší ako 80 rokov, čiže majú právo voliť nového pápeža. Medzi tromi kňazmi, ktorí sa stanú kardinálmi (a budú zrejme expresne vysvätení za biskupov), je napr. aj známy františkán a dlhoročný pápežský kazateľ Rainiero Cantalamessa a gvardián františkánskeho kláštora v Assissi Mauro Gambetti.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V kardinálskom zbore sa aktuálne nachádza už viac ako 50 % členov, ktorých vybral súčasný pápež. Jedným z najúčinnejších spôsobov, akými môže pápež ovplyvniť budúcnosť, je práve voľba kardinálov. František to dobre vie a vyberá si takých, o ktorých je presvedčený, že potiahnu ďalej jeho víziu cirkvi.

Rozhodnutie biskupov o pôste

Na októbrovom online plenárnom zasadnutí Konferencie biskupov Slovenska biskupi tvárou v tvár epidémii urobili rozhodnutie, ktoré ma veľmi pozitívne prekvapilo: vyhlásili prísny pôst na osem po sebe idúcich piatkov. Pôst je dobrovoľný, ale treba pripomenúť, že patrí medzi tri základné kresťanské prostriedky pokánia známe už oddávna, spolu s almužnou a modlitbou.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Prísny pôst znamená taký, ktorý katolíci dodržiavajú na Popolcovú stredu a Veľký piatok, čiže bezmäsitý, s jedným najedením sa dosýta a dvomi menšími pokrmami počas dňa.

Popri tejto hlboko kresťanskej výzve predseda KBS arcibiskup Zvolenský povzbudil katolíkov k účasti na celoplošnom testovaní, zároveň biskupi opäť požiadali vládu, aby zvážila zmiernenie obmedzení pri bohoslužbách.

Napriek množiacim sa hlasom z katolíckeho prostredia o submisívnosti cirkvi voči opatreniam som presvedčený, že katolícka cirkev na Slovensku sa voči epidémii a jej dôsledkom správa mimoriadne zodpovedne a racionálne

Poľské protesty a cirkev

Desaťtisíce ľudí na uliciach, hnev obrátený nielen na vládu, ale aj na cirkev. Čo sa stalo? V skratke, poľský ústavný súd, v zásade ovládaný vládnou stranou PiS, sa po dlhšom čase, odkedy bol podaný podnet, a práve v čase najťažšej občianskej skúšky po roku 1990 rozhodol zaoberať potratovou legislatívou. Súd rozhodol, že jedna z troch možností, pri ktorých je možné v Poľsku podstúpiť potrat, situácia vážneho poškodenia plodu, nie je v súlade s ústavou.

Toto rozhodnutie narušilo krehký kompromis, platný v Poľsku už temer 30 rokov. Tie roky sprevádzali pokusy konzervatívcov o sprísnenie zákona a, samozrejme, liberálnejšie orientovaných ľudí o jeho uvoľnenie. Napokon došlo k zásahu vyššej moci, bez spoločenskej dohody. Akcia priniesla reakciu a odniesli si to okrem vlády aj niektoré kostoly, pretože cirkev výrok súdu nadšene privítala ústami biskupov. Samozrejme, aj medzi kňazmi a veriacimi sa nájdu mnohí, ktorí sú napriek svojmu presvedčeniu o zle potratov zároveň presvedčení, že presadenie pro-life agendy sa nemá tvoriť takto. Tak ako radikálne je však v očiach občianskej spoločnosti rozhodnutie súdu, tak radikálne sú aj postoje mnohých protestujúcich, zvlášť tých najhlasnejších.

Predseda PiS Kaczyński v prejave k národu vyhlásil, že treba brániť kostoly za každú cenu (!). V odpovedi na jeho výzvu sa pred kostoly postavili aj všelijakí nacionalisti a vyzeralo to nebezpečne. Našťastie, napr. poľský prímas, arcibiskup Polak, povedal, že cirkev „nepotrebuje žiadny ochranný dáždnik zo strany štátu.“ Situácia je však stále napätá, rastie počet ľudí, ktorí vystupujú z cirkvi aj kvôli sobášu oltára s trónom a hnev ulice nehasne.

Jeden poľský katolícky publicista komentoval práve ten úzky vzťah medzi vládnou stranou a katolíckou cirkvou a rozhodnutie súdu v tom zmysle, že Európu nečaká christianizácia na základe iskry z Poľska, ale práve naopak. „Stokrát pravdepodobnejšie je, že Poľsko pôjde cestou Írska než to, že Írsko si vezme príklad z Poľska. Čo to znamená? Referendum o potratoch, ktoré veľmi pravdepodobne prehrá pravica a cirkevná hierarchia, radikálnu laicizáciu, odklon veriacich od cirkvi a obrovský úpadok jej významu v spoločnosti.“

Myslím, že tie slová sa netýkajú len Poľska.

Marián Hamada

Marián Hamada

Bloger 
  • Počet článkov:  148
  •  | 
  • Páči sa:  5x

Na prvom mieste sú najbližší. Zaujíma ma verejné dianie, špeciálne udalosti v cirkvi vo vzťahu k spoločnosti. Okrem slovenského prostredia sa intenzívne zaujímam o Poľsko, najprv len z rodinných dôvodov, dnes už z pasie. Stredoeurópan. Zoznam autorových rubrík:  Zo života cirkviMoje PoľskoNa cestáchBoh a jaOstatné

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu